Leczenie dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Przyczyny problemów ze stawami skroniowo-żuchwowymi mogą mieć podłoże genetyczne jak wady zgryzu czy wady postawy, środowiskowe w tym urazy, braki zębowe oraz psychoemocjonale związane ze stresem i nerwowością. Występowanie zaburzeń stawowych odnotowuje się u ok. 60 % populacji we wszystkich grupach wiekowych. Objawami dysfunkcji narządu żucia między innymi są bóle stawów i mięśni , bóle głowy, trzaski w żuchwie, czasowe blokowanie żuchwy, trudności w rozgryzaniu pokarmów oraz parafunkcje okluzyjne w postaci zgrzytania i zaciskania zębów zwane bruksizmem.

Diagnostyka zaburzeń stawów skroniowo – żuchwowych polega na bardzo dokładnym klinicznym i radiologicznym badaniu pacjenta. Podstawową metodą leczenia dysfunkcji narządu żucia jest stosowanie aparatów okluzyjnych zwanych szynami nagryzowymi, toksyny botulinowej typy A oraz zabiegów fizjoterapeutycznych celem uzyskania rozluźnienia mięśni stawu. Po zastosowaniu wyżej wymienionych metod niezwykle ważnym elementem terapeutycznym jest przywrócenie prawidłowych warunków zgryzowych pacjenta za pomocą leczenia zachowawczego, protetycznego (uzupełnienie braków zębowych) czy ortodontycznego (leczenie wad zgryzu).