Krok 2 - Badanie, diagnostyka, rekomendacja

Badanie to składa się z badania podmiotowego, czyli rozmowy z pacjentem, i badania przedmiotowego (zewnątrz i wewnątrz ustnego) oraz zdjęć diagnostycznych.

Badanie przedmiotowe zewnątrzustne - złożone jest z oglądania, dotykania, osłuchiwania i opukiwania części ciała podlegających badaniu. W pierwszej kolejności lekarz wykonuje badanie głowy i szyi, uwzględniając między innymi węzły chłonne podżuchwowe, podbródkowe i szyjne oraz stawy skroniowo-żuchwowe, dzięki którym poruszamy żuchwą.

Badanie przedmiotowe wewnątrzustne - przechodząc do tego badania, dentysta zwraca uwagę na błonę śluzową, dziąsła, język, dno jamy ustnej, gardło i na koniec całe uzębienie.

Zdjęcia diagnostyczne RTG – zdjęcie panoramiczne (pantomogram) jest to zdjęcie wszystkich zębów szczęki i żuchwy, które pomaga zdiagnozować stany zapalne, zęby całkowicie zatrzymane i inne nieprawidłowości niewidzialne „gołym okiem”.

Korzyści badania

Dziwić mogą pytania zadawane przez dentystę – dlaczego tak interesują go nazwy przyjmowanych leków, przebyte choroby oraz pobyty w szpitalu. Dokładne i precyzyjne badanie stomatologiczne może pomóc w diagnostyce poważnych chorób ogólnych. Wiele informacji o naszym ciele jest bowiem zapisanych w jamie ustnej. Precyzyjne badanie może wykryć różne choroby ogólne, o których istnieniu wcześniej nie wiedzieliśmy. I odwrotnie - niektóre schorzenia jamy ustnej mogą oddziaływać na cały organizm i powodować dolegliwości w odległych organach, której to przyczyny wcześniej nie kojarzyliśmy z zębami.

Przez zęby do serca

Niektóre schorzenia jamy ustnej, jak też choroby tkanek przyzębia, mogą wpływać na stan odległych narządów. Bakterie odpowiedzialne za ich stan zapalny, zamieszkujące patologiczne kieszenie przyzębne, mogą swobodnie przenikać do krwiobiegu przez wrota, jakimi są obrzmiałe, krwawiące dziąsła. Dryfując swobodnie po całym organizmie, mogą predysponować do rozwoju takich chorób układu krążenia, jak zapalenie wsierdzia, udar mózgu, zawał mięśnia sercowego.

Przez głowę do zębów

Dentysta podczas badania znajduje również zmiany, które sugerować mogą problemy natury neurologicznej. Starte powierzchnie żujące zębów, bóle stawu skroniowo-żuchwowego, napięcie i ból mięśni żujących, zaciskanie i zgrzytanie zębami świadczą zwykle o problemach emocjonalnych pacjentów i ich stresującym trybie życia. Leczenie zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych jest długie ale przynosi ulgę.